Tworząc menu należy pamiętać, że to klient i jego satysfakcja jest celem nadrzędnym. Jeśli oferta zawarta w karcie menu nie zaspokoi oczekiwań gościa Twojej restauracji to nie pomogą tutaj żadne hasła reklamowe. Im szybciej zdasz sobie sprawę z tego, że to klient jest najważniejszy i wszystko musimy do niego dostosować, tym lepiej. Za satysfakcją klienta idzie przecież zysk właściciela a do tego zapewne dążysz 🙂
Karta / Menu jest Twoją wizytówką i podstawą do tego, że Klient wybiera Twój lokal a nie konkurencji. Do niej dostosować musisz liczbę pracowników, charakter pracy, wystrój lokalu oraz poziom cen.
Jeśli zacząłeś z drugiej strony ofertę opracuj na podstawie możliwości, którymi dysponujesz (wielkość kuchni i sali, liczba pracowników itp.)
Na co należy zwrócić uwgę tworząc Menu?
Tworząc menu musisz skoncetrować się na konretnej grupie klientów. W przeciwnym razie zrobisz menu dla każdego czyli dla nikogo. Poniżej parę innych elementów, które warto uwzględnić:
- Klient – jego wiek, preferencje, “grubość portfela”, gust. Jeśli Twoją grupą docelową są studenci to drogie dania raczej się nie sprawdzą
- Lokalizacja – co znajduje się w okolicy np. uczelnie, biura, urzędy, obiekty ś. Lokalizacja w dużej mierze determinuje kontekts w jakim przychodzą ludzie do Ciebie. Czy to jest miejsce spotkań biznesowych, czy też raczej randek? Jeśli masz biurowce w koło to obiady i śniadania mogą się sprzedawać ale na nie koniecznie kolację. Jeśli jesteś na osiedlu to o śniadaniach i wczesnych obiadach możesz raczej zapomnieć
- Dostawcy – lokalne surowce i ich jakość, sezonowość upraw, koszty, częstotliwość dostaw świeżych produktów. Część konceptów i dań, w szczególności wykorzystujących specjalne składniki mogą napotkać na ograniczenia w ilości dostępnych produktów, które mocno ograniczną To co robisz w swojej restauracji.
- Personel – umiejętności personelu, godziny pracy, szkolenia, wynagrodzenia
- Zaplecze technologiczne – wyposażenie kuchni (sprzęt i urządzenia techniczne), przechowywanie zapasów, koszty.
Jak powinna wyglądać Karta Menu?
Tworząc menu pamiętaj, że musisz ułatwić Klientowi wybór ograniczając ilośc potraw w zależności od rodzaju i wielkości kuchni i sali. Dodatkowo warto aby graficznie to nie odstraszało.
Stałe menu powinno zawierać:
- Przekąski zimne
- Przekąski ciepłe
- Zupy
- Mięsa
- Ryby
- Specjalności kuchni (ta pozycja często pojawia się na samym początku
- Desery
W Twojej restauracji obok menu regularnego może funkcjonować również specjalne, które może dotyczyć:
- Dania dnia
- Menu tygodnia
- Menu sezonowe
- Oferta specjalna np. deser gratis
- Oferta obejmująca przyjęcia organizowane w lokalu
- Catering
- Sprzedaż na wynos
Opracowując menu pamiętaj o kilku ważnych rzeczach mających duży wpływ na wybór Klienta (dotyczących sposobu zapisu cen dań):
- Napisz cenę bez waluty (PLN, zł) – dodawanie informacji o walucie zwiększa widoczność ceny. Staraj się by klient był skoncetrowany na opisie, składzie potrawy (inspiracja emocjonaln) a nie analizował ile co kosztuje (analiza racjonalna)
- Schowaj cenę w tekście -napisz cenę tuż przy opisie / nazwie dania a nie w oddzielnej kolumnie. Cena umieszczona oddzielnie powoduje, że “oko ucieka” w stronę ceny
- Używaj zwykłego fontu – pogrubienie czcionki zwraca uwagę Klienta na cenę, pierszą uwagę powinien przykłóć wybór dania a nie jego cena
- Użyj mniejszej czcionki – cyfry wyglądają na większe niż litery dlatego warto użyć mniejszej czcionki żeby wyglądały na tej samej wielkości
- Używaj cen z końcówkami groszowymi (np. 17,5; 19,9) – te ceny uważan są za tańsze. Wyjątkiem są oczywiście restauracje ekskluzywne – w tym przypadku zapomnij o konćowkach groszowych
- Nie prowadź przerywanej linii od opisu do ceny – przyciąga to uwagę do ceny. Poprowadzenie linii powoduje, że zaczynasz od ceny a nie od opisu potrawy.
- Znajdź magiczne miejsce na rekomendowane potrawy. W zależności od tego jaki kształt ma Twoje menu gdzie indziej będzie centrum uwagi, które pryzciągnie oko klienta. W tym miejscu powinny się znajdować wysokomarżowe polecane produty
- Używaj ramek, zdjęć, boksów, rysunków by przyciągnąć oko klienta to wysokomarżwych, rekomendowanych produktów. Jeśli masz menu tekstowe to wyróżnienie w ten sposób zwiększa widoczność i przyciąga wzrok a w sumie o to Ci chodzi 🙂
Tyle krótkich porad. Polecamy przetestować i zobaczyć co się będzie działo.
Daj znać jak Ty konstruujesz menu i jakie masz rady dla innych?
Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach Smart Resto zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila
Z dalszych materiałów polecamy:
- Co daje wprowadzenie oferty dnia
- Dlaczego warto dawać gratisy
- Happy hours – jak to ugryź
- Darmowe przekąski dla klientów – jakie przyniosą korzyści właścicielowi restauracji
Jeden komentarz na temat “Jak zbudować czytelne menu”