Jak zbudować czytelne menu

Tworząc menu należy pamiętać, że to klient i jego satysfakcja jest celem nadrzędnym. Jeśli oferta zawarta w karcie menu nie zaspokoi oczekiwań gościa Twojej restauracji to nie pomogą tutaj żadne hasła reklamowe. Im szybciej zdasz sobie sprawę z tego, że to klient jest najważniejszy i wszystko musimy do niego dostosować, tym lepiej. Za satysfakcją klienta idzie przecież zysk właściciela a do tego zapewne dążysz 🙂

Karta / Menu jest Twoją wizytówką i podstawą do tego, że Klient wybiera Twój lokal a nie konkurencji. Do niej dostosować musisz liczbę pracowników, charakter pracy, wystrój lokalu oraz poziom cen.

Jeśli zacząłeś z drugiej strony ofertę opracuj na podstawie możliwości, którymi dysponujesz (wielkość kuchni i sali, liczba pracowników itp.)

Zrzut ekranu 2016-04-05 o 11.21.51

Na co należy zwrócić uwgę tworząc Menu?

Tworząc menu musisz skoncetrować się na konretnej grupie klientów. W przeciwnym razie zrobisz menu dla każdego czyli dla nikogo. Poniżej parę innych elementów, które warto uwzględnić:

  1. Klient – jego wiek, preferencje, “grubość portfela”, gust. Jeśli Twoją grupą docelową są studenci to drogie dania raczej się nie sprawdzą
  2. Lokalizacja – co znajduje się w okolicy np. uczelnie, biura, urzędy, obiekty ś. Lokalizacja w dużej mierze determinuje kontekts w jakim przychodzą ludzie do Ciebie. Czy to jest miejsce spotkań biznesowych, czy też raczej randek? Jeśli masz biurowce w koło to obiady i śniadania mogą się sprzedawać ale na nie koniecznie kolację. Jeśli jesteś na osiedlu to o śniadaniach i wczesnych  obiadach możesz raczej zapomnieć
  3. Dostawcy – lokalne surowce i ich jakość, sezonowość upraw, koszty, częstotliwość dostaw świeżych produktów. Część konceptów i dań, w szczególności wykorzystujących specjalne składniki mogą napotkać na ograniczenia w ilości dostępnych produktów, które mocno ograniczną To co robisz w swojej restauracji.
  4. Personel – umiejętności personelu, godziny pracy, szkolenia, wynagrodzenia
  5. Zaplecze technologiczne – wyposażenie kuchni (sprzęt i urządzenia techniczne), przechowywanie zapasów, koszty.

Zrzut ekranu 2016-04-05 o 11.21.06.png

Jak powinna wyglądać Karta Menu?

Tworząc menu pamiętaj, że musisz ułatwić Klientowi wybór ograniczając ilośc potraw w zależności od rodzaju i wielkości kuchni i sali. Dodatkowo warto aby graficznie to nie odstraszało.

Stałe menu powinno zawierać:

  1. Przekąski zimne
  2. Przekąski ciepłe
  3. Zupy
  4. Mięsa
  5. Ryby
  6. Specjalności kuchni (ta pozycja często pojawia się na samym początku
  7. Desery

W Twojej restauracji obok menu regularnego może funkcjonować również specjalne, które może dotyczyć:

  1. Dania dnia
  2. Menu tygodnia
  3. Menu sezonowe
  4. Oferta specjalna np. deser gratis
  5. Oferta obejmująca przyjęcia organizowane w lokalu
  6. Catering
  7. Sprzedaż na wynos

Zrzut ekranu 2016-04-06 o 21.24.56.png

Opracowując menu pamiętaj o kilku ważnych rzeczach mających duży wpływ na wybór Klienta (dotyczących sposobu zapisu cen dań):

  1. Napisz cenę bez waluty (PLN, zł) – dodawanie informacji  o walucie zwiększa widoczność ceny. Staraj się by klient był skoncetrowany na opisie, składzie potrawy (inspiracja emocjonaln) a nie analizował ile co kosztuje (analiza racjonalna)
  2. Schowaj cenę w tekście -napisz cenę tuż przy opisie / nazwie dania a nie w oddzielnej kolumnie. Cena umieszczona oddzielnie powoduje, że “oko ucieka” w stronę ceny
  3. Używaj zwykłego fontu – pogrubienie czcionki zwraca uwagę Klienta na cenę, pierszą uwagę powinien przykłóć wybór dania a nie jego cena
  4. Użyj mniejszej czcionki – cyfry wyglądają na większe niż litery dlatego warto użyć mniejszej czcionki żeby wyglądały na tej samej wielkości
  5. Używaj cen z końcówkami groszowymi (np. 17,5; 19,9) – te ceny uważan są za tańsze. Wyjątkiem są oczywiście restauracje ekskluzywne – w tym przypadku zapomnij o konćowkach  groszowych
  6. Nie prowadź przerywanej linii od opisu do ceny – przyciąga to uwagę do ceny. Poprowadzenie linii powoduje, że zaczynasz od ceny a nie od opisu potrawy.
  7. Znajdź magiczne miejsce na rekomendowane potrawy. W zależności od tego jaki kształt ma Twoje menu gdzie indziej będzie centrum uwagi, które pryzciągnie oko klienta. W tym miejscu powinny się znajdować wysokomarżowe polecane produty
  8. Używaj ramek, zdjęć, boksów, rysunków by przyciągnąć oko klienta to wysokomarżwych, rekomendowanych produktów. Jeśli masz menu tekstowe to wyróżnienie w ten sposób zwiększa widoczność i przyciąga wzrok a w sumie o to Ci chodzi 🙂

Zrzut ekranu 2016-04-06 o 21.20.22.png

Tyle krótkich porad. Polecamy przetestować i zobaczyć co się będzie działo.

Daj znać jak Ty konstruujesz menu i jakie masz rady dla innych?

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach Smart Resto zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila:)

Z dalszych materiałów polecamy:

  1. Co daje wprowadzenie oferty dnia
  2. Dlaczego warto dawać gratisy
  3. Happy hours – jak to ugryź
  4. Darmowe przekąski dla klientów – jakie przyniosą korzyści właścicielowi restauracji

 

Reklamy

Jeden komentarz na temat “Jak zbudować czytelne menu”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s