Klienci to samo zło – zawracają głowę, ciągle im coś nie pasuje, mają wymagania i nie zostawiają napiwków. Dla jednego kawa jest za zimna a dla drugiego za gorąca 😉 Dlatego zawsze warto sobie policzyć czy ta gra nadal Ci się opłaca, co więcej czy przypadkiem nie wydajesz więcej na pozyskanie klienta niż Ci on generuje zysków.
Robienie okresowego (co najmniej raz na kwartał) wycinania nierentownych lub najmniej rentowych sposobów pozyskiwania klienta w gastronomii to absolutny obowiązek.Jeśli Facebook nie działa w Twoim biznesie wytnij go; jeśli bezpośrednia sprzedaż za dużo nie daje pomachaj jej na do widzenia. Nim to jednak zrobisz polecamy parę sprawdzonych kroków do osiągnięcia wybrania najlepszego sposobu pozyskiwania klientów:
- Oszacuj całkowite koszty pozyskiwania klientów dla danej metody – musisz dobrze identyfikować koszty oraz wiedzieć, który klient skąd przyszedł. Pomoże Ci to wcześnie wyłapać, która metoda nie jest skuteczna, a która przy małym nakładzie finansowym daje oczekiwane rezultaty. Zanim to jednak zrobisz wypisz sobie wszystkie metody za pomocą których przyciągasz nowych klientów. Przykładowe metody, które zapewne się znajdą na liście to: reklama na facebooku/w radio, pozyskiwanie przez portale on-linowe typu pyszne.pl, rezerwacje telefoniczne, promocje na facebooku, ulotki, promocja u partnera itd. Dla każdej metody pozbieraj koszty i policz ile Cię kosztuje przyciągnięcie 1 klienta daną metodą. Polecamy obejrzeć i przeanalizować filmik pokazujący jak właściwie to robić.
- Próbuj danej metody wystarczająco długo. Nie wszystkie metody są równie szybkie i wiele z nich zajmuje dużo czasu. Dobry przykład wolniejszej metody to np. content marketing (promowanie się poprzez tworzenie dużej ilości wartościowej treści np. filmików pokazujących przygotowywanie danej potrawy w Twojej restauracji, historyjki z danego typu kuchni itd.). Tego typu metody wymagają długiego okresu i w ciągu kwartału nie dają Ci rzetelnej informacji, czy metoda jest skuteczna. Dlatego bądź cierpliwy, nie oczekuj przysłowiowych kokosów po tygodniu działań 😉 Czasem potrzeba wziąć 3 głębokie wdechy i zaczekać na miliony na koncie.
- Obniż koszty pozyskania klientów daną metodą nim z niej całkowicie zrezygnujesz (więcej informacji znajdziesz w artykule jak obniżać koszty pozyskania klienta) . Czasami dzięki automatyzacji, outsourcingowi i użyciu odpowiednich narzędzi robisz ze słabej metody nowy silnik wzrostu swojego biznesu. Próbuj modyfikować swoje pomysły zanim całkiem z nich zrezygnujesz. Niekiedy wystarczy lekki lifting i wszystko nabiera innych lepszych barw 😉 Może warto zmienić wygląd ulotki? Może nazwy potraw nie zachęcają lub masz słabe zdjęcia? Warto poeksperymentować by znaleźć najlepsze rozwiązania.
- Miej gotowe nowe metody w zanadrzu. Jeśli nie masz nowej lepszej metody pozyskiwania klienta to rezygnacja nawet z tej nieefektywnej metody może przyspieszyć Twój upadek. Warto przejrzeć jakie metody sprzedaży są dostępne i najpierw stosować parę sposobów przez jakiś czas by następnie systematycznie rezygnować z tych najgorszych (więcej informacji o sposobach na sprzedawanie znajdziesz w artykule). Wiadomo, że początki są trudne i najwięcej pracy kosztuje zdobycie pierwszych 10 klientów.
- Metody, z których dziś rezygnujesz mogą wrócić w kolejnych okresach. W gastronomi rzadko masz więcej klientów niż potrzebujesz ale ze względu na swoje możliwości finansowe warto 80% pieniędzy przeznaczonych na marketing poświęcać na to, co daje najlepsze wyniki i 20% wykorzystać do testowania nowych, obiecujących metod pozyskiwania klientów (ostatnio hitem jest np. Pokemon Go). By robić to co daje wyniki trzeba również przestać stosować to, czego wyników nie daje 🙂 Ale nie poddawaj się, jak to mówią “pierwsze koty za płoty”, jeśli coś Ci nie wyszło za pierwszym razem wyciągnij wnioski i spróbuj ponownie.
Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach Smart Resto zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila
Potrzebujesz szybkiej porady? Napisz do nas!
Tyle z naszej strony. Z dalszych lektur polecamy:
- Dlaczego warto stworzyć plan pozyskiwania klientów
- Skuteczne sposoby nagradzania stałych klientów
- Jak pozyskać klientów do swojego biznesu