6 rzeczy, które musisz sprawdzic przy projektowania konceptu docelowego przyszłej restauracji

Jak pisaliśmy w poprzednich artykułach, każdy pomysł warto na początku dobrze przeanalizować i wypróbować zanim wyda się fortunę na docelowy projekt. Już z samej fazy MVP powinieneś mieć dużo ciekawych spostrzeżeń na temat konceptu restauracji, pricingu, wyboru lokalizacji jak i sposobu pozyskiwania klienta.

Zrzut ekranu 2016-08-18 o 12.14.49

Na bazie tego warto zmodyfikować koncept i stworzyć pierwszą wersję, która będzie skrupulatnie realizowana. Koncepty tego typu lokali są dopracowywane latami i potrzebujesz, co najmniej 10 lokali by stworzyć coś w miarę uniwersalnego, co będzie działało w różnych warunkach. Projekt powinien Ci stworzyć architekt z doświadczeniem w gastronomii, ale przypilnuj by wziął pod uwagę wyniki badań rynkowych i testów z MVP. Przy tworzeniu pierwszego konceptu warto zwrócić uwagę na następujące aspekty:

  1. Codzienne operacje wykonywane przez obsługę są jednym z największych kosztów restauracji. Na samym początku mówiliśmy, że restauracja to w głębi serca mały zakład produkcyjny. Jeśli go zaprojektujesz źle to będziesz miał wysokie koszy bieżące (dużo zbędnych ruchów, więcej osób potrzebna do obsługi, większe zużycie produktów). Lepiej wcześniej poznać zasady lean manufacturing i sposoby na usuwanie wąskich gardeł by wiedzieć mnie więcej w którą stronę wiosłować😉
  2. Za pierwszym razem nie stworzysz idealnego konceptu, więc wbuduj uniwersalność i elastyczność tak byś mógł reagować po wybudowaniu restauracji. Jeśli przyśrubujesz stoły do podłogi i ścian to, jeśli nie trafisz z ustawieniem mebli (prawdopodobieństwo 80%), to będziesz miał duży problem. Elastyczność daje Ci możliwość reagowania na błędy i na ciągłe poprawianie, ulepszanie Twojego biznesu. Rzuć okiem na to, w jakich sytuacjach przyjdzie Ci się mierzyć ze zmianą wystroju lokalu.
  3. Sprawdź czy kuchnia jest wystarczająca by podołać zamówieniom z sali. Dość częsty błąd to zbudowanie zbyt dużej sali względem możliwości produkcyjnych kuchni. Oznacza to dużo nieobsłużonych ludzi w piku i przede wszystkim część sali która „nie pracuje” bo klienci na niej nie dostają zamówionego jedzenia więc nie generują Ci przychodów.
    Zrzut ekranu 2016-08-18 o 12.13.36
  4. Sprawdź czy sala jest wystarczająco duża by zarobić na kuchnię. Kuchnia to koszt stały – bez względu na to ile gotujesz musi ona mieć pewne minimalne rozmiary. Część restauracji ma zbyt małą salę by nawet przy maksymalnym obłożeniu pokryć koszty swoje i kuchni. Dlatego pomyśl wcześniej o tych rzeczach i dowiedz się jak optymalizować czas przygotowania posiłków.
  5. Uwzględnij zamówienia on-line i dowóz przy projektowaniu restauracji. Jedzenie na wynos to świetny pomysł szczególnie kiedy nie masz zbyt dużego lokalu. Jest wiele zalet dla których warto sprzedawać na wynos. Dlatego pomyśl o tej opcji przy tworzeniu planu. Mając już pojemniki na jedzenie możesz też proponować pakowanie niezjedzonych przez klientów potraw – wbrew pozorom takie rozwiązanie przyniesie Ci wiele korzyści.
  6. Myśl nad intensywnością a nie nad ekstensywnością. Restauracja przypomina, pod kątem biznesowym, uprawę ziemi – starasz się z ograniczonego obszaru wyciągnąć jak najwięcej bo wiesz, że nowych merów nie uda Ci się dołożyć. Dobry przykład to ustawianie stołów / rozmiar mebli – lepiej mieć na tej samej przestrzeni 4 mniejsze niż 3 większe stoły bo to pozwala Ci mieć więcej klientów z m2 a to oznacza wyższe zyski z m2. W restauracji jest pełno takich drobiazgów, na które warto zwrócić uwagę (rzuć okiem na zalety optymalizacji stolików w restauracji).

Zrzut ekranu 2016-08-18 o 12.13.48

Zanim zdecydujesz się na konkretne rozwiązania koniecznie skorzystaj z super wiedzy w przysłowiowej pigułce:

Pamiętaj, że zawsze możesz zaryzykować i albo zyskać albo stracić wszystko. Pytanie czy stać Cię na takie posunięcia va bank? Zawsze lepiej rozsądniej podejść do tematu i sprawdzić czy nie stracisz oszczędności całego życia. Do sprawdzenia czy koncept docelowy jest dobrze obmyślany polecamy wykorzystać metodę MVP i badania rynkowe.

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach Smart Resto zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila:)

Z dalszych materiałów polecamy:

  1. Kupuj z głową
  2. Jak otworzyć swoją pizzerię?
  3. Serwuj Klientom darmowe przekąski
  4. Zalety szkolenia kelnerów
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s