Od kelnera wiele zależy – ma on ogromny wpływ na zadowolenie klienta, to czy klient wróci do Twojego lokalu, ile wyda i czy Cię poleci swoim znajomym. Dlatego szkól kelnerów, tym bardziej, że rotują oni bardzo szybko…
Na co powinieneś zwrócić uwagę:
- Opanowanie menu. Trochę jest dziwnie jak kelner nie wiem czy w daniu jest coś pikantnego i myli potrawy warzywne z mięsnymi. Krótkie menu jest łatwiejsze w zapamiętaniu, ale nie załatwia całego problemu. Dobrze jest, aby każdy kelner spróbował każdego dania powiedzieć klientowi coś od siebie.
- Doradzanie potraw. Przy doradzaniu klientowi istotne jest nie tyle umiejętność gładkiego mówienia, lecz raczej aktywnego słuchanie i takie zadawanie pytań by się dowiedzieć, co pasuje do klienta i jego wymagań.
- Opanowanie rutynowych czynności: witanie i żegnanie gości, podawanie karty po wejściu, przynoszenie przypraw po podaniu dania, zbieranie pustych talerzy, zbieranie płatności
- Pobudzanie apetytu klienta. Klient, który jest już u Ciebie to klient, którego można sobie odpowiednio ułożyć 🙂 Począwszy od sugerowania napojów w fastfoodach na kasie, aż po oferowanie 5 deserów w ekskluzywnych restauracjach. Kelner i obsługa mają bezpośredni kontakt z klientem i największe przełożenie na to co zamawia i ile zamawia
- Odpowiednie zapisywanie, co zamawia klient. Większość restauracji ma swój system komunikowania się sali z kuchnią. Dobrze by byłoby, aby wszyscy pracowali na jednym standardzie i narzędziach. W przeciwnym wypadku klient zamiast krwistego steku może dostać szarlotkę 😉
- Kelner mus widzieć, co się dzieje na sali, odczytywać sygnały wysyłane przez klientów i reagować. Dobrze by było aby również był on widoczny. Niewiele restauracji jest na tyle zautomatyzowana by zamówienia i prośby same docierały do kelnera tudzież kuchni, więc warto by kelner umiał odpowiednio stanąć / poruszać się by wszyscy w jego strefie mogli zasygnalizować, chęć zamówienia bądź domówienia czegoś
- Kelner musi być w stanie pracować kuchni. Czasami kuchnia sobie nie radzi a wtedy kelner nie wiele może zrobić na sali. W takich przypadkach kelner, który jest w stanie wspomóc kuchnię jest bezcenny
Kiedy i jak szkolić kelnerów?
Wykorzystaj okresy o niższym obłożeniu by ćwiczyć poszczególne elementy. Świetnie się do tego nadają śniadania.
Każdy kelner powinien mieć „swój dzienniczek”, w którym wpisujesz, czego się już nauczył.
Dobrze aby wszystkich trenowała / szkoliła ta sama osoba (mistrz) tak aby mieć ten sam poziom a nie nieudolną kalkę kalki 😉
Tyle z naszej strony udanego szkolenia 🙂
Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach Smart Resto zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila
Z dalszych materiałów polecamy:
5 myśli na temat “Dlaczego warto zainwestować w szkolenia kelnerów”