Aby osiągnąć sukces musisz wiedzieć, co Twoim klientom siedzi w głowie. Dużo informacji możesz zdobyć dzięki wywiadom on-line i off-line oraz obserwowaniu ich życia codziennego. Dobrym źródłem wiedzy, który pozwoli Ci nie tylko zrozumieć jak Twoi klienci myślą ale czego oczekują, są blogi tematyczne. Szukaj blogów powiązanych z tematem, jakim ma zajmować się Twój biznes, najlepiej nakierowane na segment klientów, który uważasz za najciekawszy. Jeśli myślisz np. o stworzeniu restauracji dla wegetarian to szukaj blogów o potrawach wegetariańskich.
Ale od początku… Pytanie jak się za to wszystko zabrać? Zacznij od kilku ważnych rzeczy, które pomogą Ci wyłonić bloggerów, którzy na prawdę mogą Ci pomóc:
- Zrób szeroką listę 20-30 blogów, które wydają Ci się najpopularniejsze. Dobra wskazówka to liczba fanów na facebooku / instagramie / twitterze, subskrybentów na YouTubie, followersów na Slidesharze, wizyt na ich stronie / blogu. Wpisz słowa kluczowe związane z Twoim typem kuchni i zobacz, którzy blogerzy Ci się pojawią na pierwszej i drugiej stronie wyników w Google. Przy angielskojęzycznych blogach można użyć również http://buzzsumo.com/ do sprawdzenia, jaki content (i skąd) jest najpopularniejszy
- Sprawdź liczbę fanów na facebooku / instagramie, subskrybentów na YouTubie i liczbę wizyt na stronie www (np. za pomocą similarweb)
- Wybierz 10 najlepszych, którzy mają największą sumaryczną liczbę fanów / subskrybentów i wizyt na stronie internetowej.
Zawartość bloga to kluczowa kwestia przy wyborze osoby, z którą chcesz nawiązać współpracę. Od blogerów nie tylko dowiesz się więcej o swoich klientach ale również jesteś w stanie pozyskiwać stale nowych klientów. Na co w szczególności powinieneś zwrócić uwagę na blogu, żeby dokonać dobrego wyboru? Poniżej 4 kluczowe zagadnienia:
- Tematy, o jakich piszą – przyjrzyj się tym, które mają najwięcej udostępnień i komentarzy. Zobacz czy Twoja restauracja wpisuje się w tematy o jakich pisze dany bloger. Każdy blog ma specyficzną publikę i warto aby blogera, którego wybierzesz do współpracy docierał do Twojej grupy docelowej.
- Aktywność fanów. Fani blogera mogą stać się Twoimi klientami. Nawiązujesz kontakt z blogerem bo chcesz dotrzeć do jego publiki, dowiedzieć się więcej o ich zachowaniu i wygenerować dodatkową sprzedaży. By się to jednak wydarzyło muszą oni być aktywni i rzeczywiście reagować na tematy podsuwane przez blogera. Poziom aktywności warto mierzyć średnią liczbą reakcji na daną treść (np. w przypadku postu na fb zsumuj like, udostępnieni i komentarze)
- Sposób komunikowania się i używany język / zwroty. Każda grupa posługuje się specyficznym językiem. Tego typu specyficznego sposobu komunikacji i języka należy się spodziewać w komunikacji blogera z czytelnikami. Warto się upewnić, że pasuje on do Twojej marki i czy wpływ będzie pozytywny dla Ciebie i dla blogera. Jeśli fani bloger to Twoja grupa docelowa to obserwujac język możesz się dowiedzieć jak mówić w sposób ponętny do swoich klientów 🙂
- Typy postów, na które najlepiej reagują czytelnicy – fotki, infografiki, długie posty, krótkie posty, filmiki.Każdy bloger ma skrzywienie w jedną albo drugą stronę. Warto zobaczyć, czy Twoja kuchnia pasuje do jego ulubionego typu postu. Zdjęcia są dobre w każdej kuchnii, ale np. krótkie filmiki z jedzenia to raczej domena fast foodów. Z kolei ładne zdjęcia i dłuższe artykuły lepiej się sprawdzają w wykwintnej kuchni. W przypadku zdrowej żywności ciekawym pomysłem mogą być infografiki
Jaki jest Twój cel w całym tym blogowym przedsięwzięciu? Otóż bardzo prosty – dowiedzieć się jak najwięcej na temat grupy docelowej. Sednem sprawy jest uzyskanie informacji, co ich boli, a co za tym idzie stworzenie produktu, który jeden z tych problemów rozwiązuje. W konsekwencji dostarczając klientowi taki produkt, zyskujesz to, że są oni w stanie za to płacić (osiągasz product-market-fit). Kolejnym Twoim krokiem będzie pozyskanie klientów przez content marketing, ale o tym szerzej w kolejnym artykule…
Poniżej parę blogów kulinarnych, na które warto zajrzeć:
Udanego poszukiwania 🙂
Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach Smart Resto zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila
Potrzebujesz szybkiej porady? Napisz do nas! Pomożemy Twojemu biznesowi rozkwitnąć
Tyle z naszej strony. Z dalszych lektur polecamy:
- 30 przykładów na prostą promocję w sieci
- Poradnik o tym jak tworzyć markę na Facebooku
- Gdzie warto reklamować restaurację w sieci