Jak znaleźć odpowiedni koncept Twojej przyszłej restauracji?

Od luźnego pomysłu do konkretnej restauracji

Reklamy

Koncept restauracji to w ogromnym skrócie to, co dajesz Klientowi do jedzenia oraz cała jego otoczka. Jednak nie jest to takie oczywiste, jak mogłoby się wydawać, np. w przypadku jedzenia musisz określić:

  1. przemyślane i dopracowane menu,
  2. odpowiednią jakość używanych do potraw składników
  3. rozmiary porcji każdej potrawy,
  4. rodzaje opakowania na wynos,
  5. sposób przygotowania potraw – czy są już gotowe i czekają na klienta, czy Klient musi zamówić i czekać na ich przygotowanie.

menu-restaurant-vintage-table

Pozostałe aspekty wchodzące w skład konceptu to:

  1. wielkość i wystrój lokalu,
  2. ilość pracowników – czy potrzebujemy kelnerów czy jest samoobsługa,
  3. oprawa muzyczna, tzw. look and feel, czyli jakie wrażenie i klimat tworzy dane miejsce.

restaurant-939434_960_720

Koncept to w pewnym sensie „mózg” restauracji i to on decyduje co i jak należy robić, dlatego ważnym jest aby odpowiednio go dopracować.

Zbadaj jak wyglądają inne koncepty
Badania rynku są bardzo istotne przy wszelkiego rodzaju lokalach gastronomicznych. Wysokie  koszty inwestycyjne oraz mała elastyczność budowanego rozwiązania powodują, że warto na wszelkie możliwe sposoby upewnić się, że Twój koncept jest dopracowany.

Poniżej parę sugestii jak można zebrać informację by stworzyć dobry koncept:

  1. Store-checki wybranych restauracji (podobnych do tego, jakie chcesz robić). Dzięki storechecko dowiesz się kilku istotnych rzeczy: ilu klientów przychodzi średnio do danego lokalu, czy kupują na wynos czy też raczej dominuje konsumpcja na miejscu, ile średnio wydają i na co, jak długie jest menu i jaki poziom cen stosuje dany lokal, co najczęściej kupują klienci, jakie grupy dominują wśród klientów danej restauracji, jaki odsetek  przechodzących koło lokalu osób wchodzi do niego (tzw. engagement rate), ile procent generują marketplace i strona danej restauracji, jaka jest zmienność zamówień w ciągu dnia, tygodnia, miesiąca i roku.
  2. Bazy restauracji franchisingowych. Dużo na temat danego konceptu możesz się dowiedzieć od sieci restauracji rozwijających się w oparciu o franchising (w szczególnośi jeśli chodzi o kwotę inwestycji i spodziewane przychody, szczegóły operacyjne franchisingu). Polecamy rzucić okiem na naszą bazę konceptów franchisingowych oraz portale: http://franchising.pl/ i http://portalfranczyza.pl/, http://franczyzawpolsce.pl/. Warto też sięgnąć do amerykańskich baz: Franchising.com i Enerpreneur
  3. Franchyzodawcy. Jeśli interesuje Cię konkretny koncept to warto zwrócić się do Franczyzodawców, którzy operują w tym koncepcie. Nawet, jeśli nie zdecydujesz się na danego Franczyzodawcę i będziesz wolał jednak zrobić cały koncept od zera to i tak zyskujesz dużo informacji, które pozwolą Ci swój koncept dopracować
  4. Portale z rekomendacjami / opiniami. Przejrzyj profile konceptów, zbliżonych do Twojego na portalach takich jak Zomato, TripAdvisor, Yelp. Dowiesz się na nich, czego brakuje, co nie działa a co jest chwalone. Pozwoli Ci to dopracować swój koncept.
  5. Fanpage restauracji / fanpage kulinarne (facebook, instagram, Pinterest, Foursquare). Analizując ich fanpage i strony łatwo jesteś w stanie sprawdzić jak wyglądają ich koncepty (bez konieczność osobistej wycieczki 😉 ), co tam może działać dobrze a co wymaga poprawy. Dowiesz się też jak komunikują się z grupą docelowych klientów
  6. Keyword Planner / Planer słów kluczowych  Googla. Na Keyword Plannerze możesz sprawdzić ile razy wyszukiwane są słowa powiązane z Twoim konceptem. Daje to dobrą podpowiedź jak duży jest potencjalny rynek w danym regionie. Pamiętaj my robić wyszukiwania lokalne a nie ogólnopolskie, czyli używać „pizza Warszawa”’ zamiast „Pizza”
  7. Sprawozdania finansowe marketplaców. Część marketplaców notowane jest na giełdzie. W Polsce np. mamy Sphinxa, Amresta (KFC, Starbucks, PizzaHut). Dowiesz się z nich jak sprawują się poszczególne koncepty, jaką mają strukturę kosztów i ile generuje przychodów oraz zysków średnia restauracja w danym koncepcie
  8. Marketplace w stylu Pizzaporatl.pl i Pyszne.pl – analiza marketplaceów pozwoli Ci ocenić jakie koncept dominują
  9. Raporty rynkowe. Czasami publikowane są raporty na danym segmencie gastronomii. Z nich dość często się dowiesz wiele na temat konceptu i grupy docelowej. Polecamy np. raport Pizzaportal.pl o rynku zamówień on-line

food-salad-restaurant-person.jpg

Dane, które uda Ci się zebrać dzięki powyższym metodom pozwolą Ci stworzyć koncept, który będzie miał większe szanse na sukces. Udanego tworzenia nowych konceptów 🙂

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach Smart Resto zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila:)

Potrzebujesz szybkiej porady? Napisz do nas! Pomożemy Twojemu biznesowi rozkwitnąć:)

Tyle z naszej strony. Z dalszych lektur polecamy:

  1. 30 przykładów na prostą promocję w sieci
  2. Poradnik o tym jak tworzyć markę na Facebooku
  3. Gdzie warto reklamować restaurację w sieci

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s