Jak odnieś sukces na przykładzie sieci pizzerii Da Grasso

DaGrasso to jedna z największych i najdłużej funkcjonujących Pizzerii w Polsce. Postaramy się omówić rzeczy, dzięki, którym odniosła sukces i zastanowimy się co według nas można zrobić lepiej.

Chodliwy i znany koncept
Da Grasso wbiło się w odpowiednim czasie odpowiednim konceptem. W latach 90-tych kiedy Polacy wracali z Włoch zachwyceni tamtejszą pizzą na naszym rynku nie było jeszcze polskich sieci pizzerii. Po odpowiednich przeróbkach i udomowieniu pizzy (grubsze ciasto, bardziej chlebowe i sos czosnkowy w podstawowym zestawie) pozwoliły produktowi trafić do szerokiej grupy polskich odbiorców.


Tani koncept
Wśród konceptów restauracyjnych Da Grasso należy do tych tańszych zarówno jeśli chodzi o opłaty od franczyzobiorcy, jak i inwestycję w stworzenie konceptu. W dziedzinie lokali z pizzą miesięczny koszt franczyzy to w zależności od wielkości lokalu od 1300 zł do 2100 zł. Minimalna powierzchnia lokalu, w której rekomendują otwarcie restauracji to 100m2 a optymalna to przedział 120-150 m2. Całkowity koszt inwestycji zamyka się w 150 tys zł w czym zawiera się opłata wstępna wynosząca 12 tys zł. Jak na lokal restauracyjny tej wielkości nie są to wygórowane sumy.

Rozwój poprzez franchising
DaGrasoo ma 1 własną restaurację i ponad 180 restauracji prowadzonych przez franczyzobiorców w aż 118 różnych miastach. Wielkim plusem franchisingu jest to, że może rosnąć szybko bez konieczności angażowania kapitału. Oczywiście powoduje to konieczność stworzenia wielu procesów, które umożliwiają funkcjonowanie franchisngu: Centralny System Zakupów, opiekunowie, którzy towarzyszą Franczyzobiorcy już od momentu pierwszego kontaktu z siecią, pomoc przy procesie uruchamiania lokalu oraz wspólne działania marketingowe. Oczywiście oznacza to, że stopniowo musieli te wszystkie usługi zbudować by być w stanie zarządzać siecią franchisingobiorców.

Poniżej wywiad z DaGrasso na temat ich franczyzy:

 

Dobra kontrola nad franchisingobiorcami
Dużym minusem konceptów rozwijanych w oparciu o franchising jest to, że zarządzający restauracjami są poza Twoją bezpośrednią kontrolą. Chociaż i tu Da Grasso sobie poradziło przydzielając każdemu Franczyzobiorcy własnego Opiekuna, który śledzi losy danej restauracji. Pamiętaj, że franchisingobiorca buduje postrzeganie Twojej marki – jeśli coś nie będzie działało w jednym lokalu cała sieć na tym wizerunkowo może ucierpieć.


Odświeżenie konceptu i przesunięcie go w górę
W 2013 sieć Da Grasso postanowiła nieco odświeżyć swój wizerunek i nadać mu bardziej przyjazny a jednocześnie elegancki wymiar. Zapadła decyzja o zmianie logo i sloganu firmy na “Przyjaciele od pizzy”.  Za takimi działaniami oczywiście kryło się podniesienie cen produktów.
Da Grasso stale się rozwija, zauważyli, że 70% zamówień to zamówienia na wynos. Dlatego wprowadzili opcję zamówień online z dostawą do domu, który nazwali “Pizza Rider”.

dagrasso-case-study


Jak każdy koncept i ten ma swoje minusy.
Pomimo odświeżenia logotypu firmy lokale nadal wyglądają tanio i trudno im konkurować z miejscami, w których spędza się czas. Pizzeri trudno jest zagospodarować czas śniadań bo przecież mało kto je na śniadanie pizzę 😉
Pomimo tych minusów Da Grasso jest wciąż liderem na Polskim rynku i wyprzedza wiele innych znanych marek.

Z dalszych lektur polecamy:

  1. Trochę  tym jak zakładać pizzerię franchyzową – case Telepizza
  2. Case Bobby Burgera
  3. Case Salad Story
  4. Case Sowa – Cukiernia
  5. Case sieci foodtrucków Clover Food Labs
Reklamy

5 thoughts on “Jak odnieś sukces na przykładzie sieci pizzerii Da Grasso”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s