MVP czyli jak tanio sprawdzić pomysł na restaurację?

Ciągle jesteśmy zapatrzeni w amerykańskie standardy i nieustannie gonimy aby im dorównać, również w dziedzinie gastronomii. Nie ma co ukrywać – warto uczyć się od lepszych bo czasem „uczeń potrafi przerosnąć mistrza”, i na to niewątpliwie liczymy 😉

Amerykanie mają bardzo fajną nazwę na segment związany z jedzeniem: Hospitality.  Nazwa wzięła się z poczucia i rozumienia, że gastronomia jest dla nich czymś dużo więcej niż tylko usługami… w odczuciu Amerykanów klienta przychodzącego do restauracji musisz ugościć tak, aby poczuł się jak u siebie w domu. Usługi B2C, w szczególności związane z jedzeniem (na którym wszyscy się oczywiście znają) wymaga bardzo dobrego dopracowania jakości. Jak to osiągnąć już na wstępie?

Zapewne słyszałeś o Minimal Viable Product (MVP) jako sposobie na szybkie sprawdzenie czy Twój pomysł w ogóle ma sens. Poniżej kilka powodów daczego warto zastosować MVP:

  • dużo tańsze do zrobienia niż produkt docelowy,
  • dużo szybciej możesz go zrobić niż produkt docelowy,
  • zawiera TYLKO najważniejsze funkcjonalności (dla klienta),
  • jest wysoce modyfikowalny i odwracalny (plastelina),
  • powala Ci testować z klientem większość hipotez tworzących twój biznes model.

Zrzut ekranu 2016-07-11 o 20.44.46.png

Oczywiście możesz od razu zaryzykować i otworzyć restaurację, której koszt będzie się wahał od 80 tys. zł do ponad 1 mln zł a czas jaki potrzebujesz aby dopiąć wszystko „na ostatni guzik” to minimum 3 miesiące a często nawet rok… albo możesz wybrać jedną z tańszych, szybszych i bezpieczniejszych opcji:

  1. Food truck jako Twoje MVP to całkiem dobry sposób na poznanie czy, Twój pomysł na biznes ma sens. Wkład finansowy potrzebny na opracowanie takiego rozwiązania jest 10-krotnie niższy od założenia stacjonarnej restauracji i potrzebujesz na to mniej więcej 1-3 miesięcy. Dzięki foodtruckowi możesz przetestować cały koncept (menu, nazwę, pricing) a w dodatku przenosząc go z miejsca na miejsce wiele lokalizacji. Oprócz tego możesz stworzyć dobre postrzeganie brandu (brand awarness) nie poświęcając milionowego budżetu. W ten sposób zaczynał między innymi Bobby Burger i Clover Food Labs. Przy użyciu food trucka oczywiście nie sprawdzisz wszystkiego. Ciężko Ci będzie przetestować wystrój lokalu oraz obsługę klienta, więc te elementy trzeba dopracować w inny sposób.Zrzut ekranu 2016-07-11 o 20.44.56
  2. „Pan Kanapka” jako MVP też pozwali Ci sprawdzić wiele przydatnych rzeczy i bezpośrednio poznać preferencje przyszłych klientów. Na zastosowanie tego rozwiązania potrzebujesz miesiąc czasu i około 1 tys. zł.  Jakie daje Ci to możliwości? Podobnie jak w przypadku food track’ów możesz przetestować dowolne lokalizacje i w przyszłości wybrać taką, która przyniesie Ci najwięcej korzyści. Dzięki swojej „mobliności” testujesz menu na różnych grupach klientów, dlatego możesz zebrać obiektywne opinie na temat Twoich produktów. Sprzedając w różnych miejscach różnym osobom możesz też przetestować pricing i właściwie skonstruować przyszłe menu. Już przy takim małym biznesie tworzysz brand awarness i zyskujesz klientów, którzy zadowoleni z Twoich kulinarnych popisów chętnie odwiedzą Twoją restaurację. W przypadku tego MVP nie przetestujesz obsługi lokalu ani preferencji klientów co do wystroju lokalu, ale te aspekty możesz sprawdzić w inny sposób.
    Zrzut ekranu 2016-07-11 o 21.00.14
  3. Catering to świetny sposób szczególnie jeśli masz bardziej zaawansowane i rozbudowane menu. Potrzebujesz 2-10tys. zł i miesiąc do dwóch aby przetestować swój pomysł. Dodatkowe zalety tego rozwiązania to możliwość sprawdzenia menu w różnych środowiskach i lokalizacjach. Możesz szybko przetestować czy ceny są do przełknięcia przez przyszłych i obecnych klientów. Pracujesz na swoją markę i rozpoznawalność. Podobnie jak w poprzednich przypadkach, oferując catering nie uda Ci się poznać preferencji co do wystroju lokalu ani sprawdzić obsługi.
    Zrzut ekranu 2016-07-11 o 21.03.49.png
  4. Organizowanie posiłków u siebie – w ramach MVP możesz też spróbować organizować posiłki u siebie, najpierw dla rodziny i przyjaciół a później dalszych znajomych. Od samego początku takich działań budujesz również swoją markę i rozpoznawalność. Ktoś kto zakocha się w Twoim znakomitym spagetti nie będzie mógł doczekać się aż założysz swoją własną restaurację 😉 Na taką inwestycję potrzebujesz niewiele środków bo wystarczy ok. 2 tys. zł i potrzebujesz miesiąca na zrealizowanie planu. Za pomocą tego prostego sposobu poznasz oczekiwania klientów względem menu oraz ich możliwości finansowe 😉Zrzut ekranu 2016-07-15 o 13.34.01.png
  5. Organizowanie posiłków w wynajmowanym lokalu – jeśli chcesz przetestować cały koncept jest to najlepszy pomysł na MVP. Takie rozwiązanie pomoże Ci oczywiście przetestować menu i gusta przyszłych klientów oraz dowiesz się ile są w stanie płacić za Twoje usługi. W tym rozwiązaniu możesz dowiedzieć się jaki wystrój lokalu bardziej odpowiada klienteli i czy wolą jeść z białych czy kolorowych talerzy 😉 Sprawdzisz również jaki jest popyt na Twoje usługi w danej lokalizacji. Koszt tego rozwiązania waha się w przedziale 5-10 tys. zł i potrzebujesz około 2 miesięcy na przygotowanie.

Zrzut ekranu 2016-07-15 o 13.29.50.png

Jeśli zdecydowałeś się skorzystać z franchisingu to MVP jest Ci darowane 🙂 Upewnij się jednak pracując u franczyzodawcy, że nie kupujesz kota w worku (czegoś co jest super niedopracowane). Jeśli tworzysz klona lub zupełnie nowy koncept to MVP jest obowiązkowym punktem.

Dla osób zainteresowanych zgłębieniem tematu, prezentacja, która podpowie co zrobić aby osiągnąć sukces:

Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach Smart Resto zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila:)

Potrzebujesz szybkiej porady? Napisz do nas! Pomożemy Twojemu biznesowi rozkwitnąć… 😉

Tyle z naszej strony. Z dalszych lektur polecamy:

  1. Darmowe szkolenie on-line na temat tego jakie MVP stosować do różnych celów i biznesów
  2. Poradnik o tym jak tworzyć markę na Facebooku
  3. Gdzie warto reklamować restaurację w sieci
Reklamy

4 thoughts on “MVP czyli jak tanio sprawdzić pomysł na restaurację?”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s