Facebook jest dość istotnym elementem przyciągania klientów. Poniżej 30 przykładów co może zostać wrzucone na firmowego fanpage restauracji by przyciągnąć klientów i przypominać im o istnieniu Twojej restauracji.
- Udział w lokalnych wydarzeniach oraz organizowanie swoich własnych – przyciągną nową klientelę do Twojego lokalu. Przy okazji rozmów o zdrowej żywności bądź warsztatach kosmetycznych, ludzie zamówią i spróbują Twoich specjałów 🙂 Jak wiadomo na wszelkie imprezy chodzi się z grupką znajomych bądź całą rodziną, dlatego zyskujesz na prawdę duży rozgłos małym albo żadnym kosztem (często udział w lokalnych imprezach czy zorganizowanie swojego autorskiego pomysłu nic nie kosztuje).
Poniżej przykład z częstochowskiej restauracji Lunchownia, która systematycznie bierze udział w lokalnych wydarzeniach oraz sama inicjuje różnego rodzaju spotkania tematyczne tj. kuchnia społeczna, weekendowe brunche czy bezpłatne warsztaty kosmetyczne.
- Fotorelacje z wydarzeń, które miały miejsce w Twoim lokalu to świetny sposób na pokazanie klientom, co się u Was dzieje i jak to wygląda w praktyce 🙂 Bardzo często ludzie, którzy brali udział w wydarzeniu, sami chętnie oznaczają się na zdjęciach, przez co przekaz dociera do bardzo dużego grona odbiorców. Pamiętaj żeby każde zdjęcie było dokładnie opisane i oznaczone były osoby/firmy biorące udział w wydarzeniu.
Poniżej zdjęcie z recitalu Piotra Machalicy w Sweet Home & Cafe. Osoba publikująca post zapomniała jednak otagować zdjęcie i oznaczyć uczestników spotkania, co zdecydowanie zawęża grono osób widzących zdjęcie. - Filmiki np. pokazujące jak zrobić dobre danie, bądź prezentujący działanie fajnego gadżetu np. mieszadła do zup i sosów. Większość ludzi jest wzrokowcami dlatego wolą zobaczy jak ktoś robi konkretne danie niż czytać przepis, który może pozostawiać wiele do życzenia.
Fajne przykłady filmików prezentujemy na Smart Resto. - Konkursy to bardzo dobry sposób na ściągnięcie dużej ilości osób w krótkim czasie. Pamiętaj, że dzięki dobrze ułożonej formule konkursu możesz zebrać ważne dla Ciebie informacje np. możesz zapytać klientów co widzieliby w menu itp. Nagrodą może być voucher do wykorzystania w Twojej restauracji.
- Promocje w lokalu – warto komunikować aktualne promocje np. z okazji dnia kobiet. Częsta i systematyczna aktywność na portalach społecznościowych może zachęcić do odwiedzin w Twojej restauracji.
- Gify sytuacyjne to dobra okazja alby złapać zainteresowanie klientów bieżącym tematem np. święto, anegdoty polityczne lub aktualne nastroje w społeczeństwie.
- Zdjęcia klientów dodane na Twoim fanpage’u na pewno przyniosą oczekiwany rezultat – otagowanie konkretnych osób i dotarcie do szerszej publiki.
- Zdjęcia potraw – wedle zasady „nie kupuję kota w worku” warto dodawać zdjęcia potraw, które aktualnie znajdują się w menu.
- Akcje charytatywne – społeczeństwo lubi pomagać i się tym chwalić. Dołącz do akcji na rzecz zwierząt a zobaczysz, że w Twoim lokalu zagości spore grono zwierzolubów.
Udział w takich akcjach często bierze i nagłaśnia je jedna z wrocławskich restauracji Złe Mięso akcje cieszą się dużym zainteresowaniem wśród Klientów! Dodatkowo akcje łączą z promocjami w lokalu więc i „wilk syty i owca cała” 🙂
- Posty pokazujące pracę na kuchni – zaciekaw klientów i pokaż jak powstają dania, które lądują na ich talerzach. Ma to dwojaki wydźwięk – pokazujesz, że nie masz niczego do ukrycia bo wszystko jest świeże i przygotowywane w sterylnych warunkach, oraz pokazujesz, że nad ostatecznym wyglądem potraw czuwa grono ludzi a nie kuchenka mikrofalowa. Taką metodę przyjęła wegetariańska restauracja Ahimsa Restaurant & Club z Wrocławia, która zaprezentowała swoją pracę nad pączkami przed Tłustym Czwartkiem 🙂 Post spodobał się portalom, które udostępniały go na swoich fanpage’ach.
- Komunikuj codzienne menu – warto dodawać na tablicy potrawy dnia, klient będzie wiedział, co go czeka po przyjściu do Twojego lokalu oraz rozdrażnisz jego ślinianki, które będą popychały go do jak najszybszej wizyty w restauracji.
- Posty sytuacyjne – nie trudno zauważyć, że jeśli jakiś temat jest „na tapecie” to wzrasta liczba like’ów i udostępnień na FB. Nie bądź obojętny i śledź co dzieje się w społeczeństwie! Szybka reakcja może zaskutkować nowymi fanami na Twoim profilu.
Krakowski lokal WieloPole 3 stosuje tą metodę z dużym powodzeniem. Nic tak nie działa jak zima w maju albo lato w Boże Narodzenie… temat długo wałkowany na FB przez wszystkich użytkowników po kolei 😉 Nie przegap takiej okazji i wstrzel się w temat a na pewno zostaniesz zauważony! - Promocja partnerów – warto mieć zaufane firmy, które pomogą w promocji lokalu. Wzajemne promowanie przynosi wymierne korzyści, ktoś kto nigdy nie przyszedłby do restauracji wegańskiej z własnego wyboru, zajrzy tam jeśli poleci mu lokal, ktoś komu ufa. Taką taktykę w działaniu przyjęły wrocławskie lokale Druga Strona Miasta i Złe Mięso, które pomimo tego, że działają w sąsiedztwie bardzo sobie kibicują i reklamują się wzajemnie 🙂 Zdecydowanie lepiej działa pozytywny PR niż walka z konkurencją w sposób niezbyt uczciwy i nieprzyjemny, bo jak wiadomo „każdy mierzy swoją miarą” 😉
- Info o tym co się dzieje w mieście – utożsamiaj się z miejscem, w którym prowadzisz biznes. Warto interesować się tym co dzieje się w Twoim mieście i przekazywać informacje dalej. Może Klient zaraz po koncercie, wdzięczny za tą informację przyjdzie do Ciebie ze znajomymi na kolacje? Pomagaj miastu się rozwijać i nie bądź obojętny wobec tego co się dzieje. Dobrym przykładem na taką pomoc miastu i mieszkańcom jest rzeszowski wegański lokal Magiczne Smaki który aktywnie brał udział w akcji przeciw cyrkom ze zwierzętami w Rzeszowie. Ludzie przychodzili podpisywać petycje zostawiane w lokalu, przy okazji zostając na małe co nieco 😉
- Zdjęcia wnętrz i elementów wystroju np. fajne śmieszne obrazy z ciekawymi hasłami. W dobie Instagramu, ludzie często robią zdjęcia detali i wrzucają je do sieci. Wykorzystaj ten „trend” i pochwal się zdjęciami wnętrz i przedmiotów charakterystycznych dla Twojego lokalu.
- Zdjęcia pracowników – budowanie pozytywnych relacji z klientem ma ogromne znaczenie. Nawet jeśli zupa raz będzie gorsza to miła kelnerka jest w stanie zatrzeć niezbyt dobre wrażenie. Daj możliwość klientowi poznać załogę Twojej restauracji, na pewno odbije się to pozytywną reakcją.
- Zdjęcia ze znanymi osobami odwiedzającymi lokal – każdy miał w życiu jakiegoś idola … 😉 Nic nie działa na promocję tak, jak wizyta znanej osoby. Wiadomo, że Madonna nie pójdzie do restauracji, gdzie jest kiepskie jedzenie i niemiła obsługa. Dlatego warto uwieczniać takie odwiedziny i poprostu się nimi chwalić!
- Info o gratisach zawsze działa na klientów. Nawet skromny prezent spowoduje potrzebę odwdzięczenia się i ponowną wizytę w restauracji.
- Info gdzie się znajduje lokal – warto przedstawić miejsce zarówno od środka jak i z zewnątrz. Pokaż mapkę dotarcia do lokalu w ciekawy nietuzinkowy sposób a zyskasz nowych klientów.
- Ciekawe blogi – nie bój się mówić o innych! Twoje dania powinny być bezkonkurencyjne a mówienie o ciekawych rzeczach, które można przeczytać w Internecie, spowoduje, że ludzie częściej będą zaglądać na Twój fanapage… z nadzieją, że znajdą kolejne ciekawe informacje.
- Polecane książki – zainteresuj swoich Klientów ciekawymi książkami niekoniecznie o tematyce kulinarnej. Na pewno nie stracisz w oczach klientów a możesz wiele zyskać.
- Info o sprzedaży na wynos – do sprzedaży na wynos trzeba odpowiednio się przygotować, zmówić odpowiednie estetyczne pojemniki i torby. Przedstaw klientowi taką opcję a na pewno Twoja sprzedaż wzrośnie.
- Bony upominkowe i vouchery – tego typu prezenty cieszą się sporym zainteresowaniem szczególnie w okolicach świąt. Zakomunikuj klientom, że prowadzisz sprzedaż voucherów i przygotuj je odpowiednio wcześniej. Na pewno lepiej wygląda elegancki bon, niż zwykła kartka z przybitą pieczątką.
- Organizacja imprez – jeśli masz odpowiednie zaplecze przygotuj imprezy w lokalu np. urodziny, spotkania biznesowe, dzień kobiet i wiele innych.
- Info o sprzedaży przez portale – ile osób jest taka zapracowanych, że nie ma czasu nawet wyjść z domu? Wyjdź im na przeciw i wprowadź sprzedaż online np. dzięki portalom pyszne.pl i pizzaportal.pl
- Info o cateringu – obsługa imprez firmowych czy spotkań tematycznych / targów to idealna okazja do rozreklamowania restauracji i zarobienia niemałych pieniędzy. Przygotuj specjalną ofertę skierowaną do firm i przedstaw jak to wygląda w praktyce.
- Możliwość zakupu firmowych produktów np. dżemu, pesto itp. ile razy klient zachwycony sosem myśli czy może kupić taki do domu? Nie dowiesz się póki nie dasz klientowi takiej możliwości. Wprowadź sprzedaż robionych w restauracji produktów i daj o tym znać na fanapage’u. Warto zaznaczyć, że przygotowywane są własnoręcznie z najlepszych produktów.
- Informacja o przyjmowaniu zamówień – często klienci nie mają czasu przygotowywać menu dla dużej liczby osób na święta czy imprezy rodzinne. Komunikuj, że mają taką możliwość np. zamówienia na ciasta lub potrawy świąteczne w promocyjnych pakietach.
- Zdjęcia ciekawych i śmiesznych potraw – kto z Was nie szukał nigdy inspiracji na proste danie, które wzbudzi zachwyt w oczach gości? Jajka w kształcie zajączków, uśmiechnięte kanapki i sałatki, które wyglądają jak dzieła sztuki? Pomóż swoim klientom urozmaicić codzienny obiad czymś wyjątkowym i pokaż jak to zrobić.
- Ciekawe gadżety – kto z Was nie marzył o mieszaczu do zup i sosów? Kto nie chciałby aby ziemniaki same się obierały? Zapewne każdy chciałby mieć takie urządzenie jednak nie każdy wie, że takie gadżety istnieją i gdzie ich szukać! Zaskocz swoich czytelników i zaserwuj im informacje o nowinkach technologicznych ułatwiających życie w kuchni i nietylko! Wbrew pozorom takie gadżety wcale nie muszą być drogie a na pewno sprawią wiele frajdy swojemu właścicielowi 🙂
- Speed dating to nadal niezbyt popularna metoda randkowania w naszym kraju. W wielu miastach nie ma miejsc gdzie organizowane są takie akcje. Wyprzedź konkurencję i zorganizuj speed dating w swoim lokalu! Na pewno ściągnie wielu singli, którzy przy okazji poznawania nowych ludzi, poznają smaki Twojej restauracji 🙂 Pamiętaj aby otagować zdjęcia i nie zostawiać zdjęć bez podpisu.
- Promocje z okazji pór roku – jak to mówią „byle do wiosny”, dlatego warto uczcić przyjście wiosny jakąś promocją i zachęcić ludzi do wyjścia z domu i zasmakowania w specjałach Twojej kuchni.
Jeśli chcesz dostawać powiadomienia o nowych równie dobrych artykułach Smart Resto zacznij obserwować nasz blog za pomocą maila
Tyle z naszej strony. Z dalszych lektur polecamy:
- Poradnik o tym jak tworzyć markę na facebooku
- Ogólne spojrzenie na promowanie restauracji w sieci / on-linie
- Gdzie warto reklamować restaurację w sieci
Jako ciekawostkę można dodać, że Facebook testuje funkcje, która wyświetlałaby oceny w reklamach. Teoretycznie może to wpłynąć na ich większą klikalność. Jest to istotne w przypadku restauracji czy hoteli gdzie wybór jest oparty w dużej mierze na ocenach i opiniach innych. Więcej na temat tego kto może skorzystać z tej formy reklamy znajduje się na https://www.memtor.pl/przeglad-prasy-branzowej-vi2017/
PolubieniePolubienie
Z doświadczenia wiem, że najbardziej efektywne jest powierzenie wszystkich tych zadań agencji 😉 my ambitnie podeszliśmy do tematu, bo chcieliśmy szczerze mówiąc trochę przyoszczędzić, no ale to nie przyniosło żadnych efektów. Okazało się, że agencja już po miesiącu zyskała nam klientów (nakatomi z warszawy – bardzo polecam:))
PolubieniePolubienie
Czasami, rzeczywiście ma to sens 🙂 Na pewno jest to dużo szybsze
PolubieniePolubienie